Aboriginal Dreamtime

Dreamweb heeft een link met Dreamtime. De voorouderlijke scheppingstijd van de Aborigines.

Het land van de Aborigines, de vormen en geologische verschijnselen zijn voor een groot deel het resultaat van de creatieve scheppingsdaden van  voorouderlijke wezens. Deze half mens en half mythologische wezens verrichtte in de sacrale scheppingstijd, de droomtijd, handelingen waaruit volgens de Aborigines het huidige landschap, de mensen en de dieren zijn voortgekomen.  De grenzen met andere clangebieden zijn door deze mythische avonturen vastgelegd en de verhalen geven een blauwdruk voor het religieuze en sociale leven en daarin de Aboriginal wetten en taboes.

De voorouderlijke wezens schiepen op hun reis de wereld door deze letterlijk tot leven te zingen en hierdoor worden hun routes ook wel zangpaden genoemd. (Songlines). Diegene die deze liederen kent kan zijn weg vinden door het land. De melodie, klankkleur en het ritme geven beschrijvingen van de route en bij een grens met een andere clan kan deze kennis geruild worden. Zo, met het lied van de aangrenzende clan in het hoofd kan ook hier de weg gevonden worden. Dit systeem heeft ervoor gezorgd dat de Aborigines half AustraliŽ konden doorkruisen, steeds over de zangpaden van de mythische voorouders. Op het einde van de scheppingsreis transformeerden de 'Ancestral Beings' in een element in het landschap, verdwenen zij achter territoriale grenzen of zakten zij in de aarde.

De sacrale scheppingstijd heeft een duidelijk begin, maar geen aanwijsbaar einde. Het is de eeuwige droomtijd (Dreamtime) van spirituele realiteit waaraan historische waarde is verbonden en waarin de culturele helden de verbinding vormen met de huidige natuurlijke en sociale indeling. Zo verwijst deze droomtijd niet alleen naar een sacrale tijd die voorafgaat aan de tijd zoals de mensen die nu kennen, maar wordt deze tijd ook ervaren als een levendig onderdeel van het heden, die op te roepen is door het uitvoeren van ceremonies.

De Aborigines zijn altijd afhankelijk geweest van kennis over de dieren en planten die op hun land voorkomen voor hun voortbestaan. Zij ervaren een levende band met deze elementen die wordt uitgedrukt door deze planten en dieren of andere natuurlijke verschijnselen een totemistisch karakter te geven. Voor elke Aboriginal clan of groep zijn verschillende dieren en natuurlijke elementen belangrijk, naast de overlappende sacrale voorouders die zich in het landschap bevinden. Zo is Ayers Rock zo'n belangrijke heilige plek dat zeker 8 verschillende droomtijd paden van verschillende clans door deze plek gaan of verbonden zijn met deze plek.

Tindale kaarten

De Antropoloog Norman Tindale legde tussen 1920 en 1970 honderden Aboriginal clangebieden en talen vast in een omvangrijk archief. Aan de hand van zijn levenswerk zijn de beroemde Tindale kaarten uitgegeven die te zien zijn op de site van het South Australian Museum.

Klik hier voor biografie over Tindale

Klik hier voor een overzicht van de clangebieden op de Tindale Kaarten

Neem een kijkje in het indrukwekkende archief

Verdere  informatie over Tindale

 

Aboriginal Dans

De Aborigines hebben een zeer oude cultuur met veel specifieke dansen en rituelen voor allerlei gelegenheden zoals de initiatie, bruiloften de jacht en bij het overlijden. De dansen worden alleen door de Aborigines gedanst, de mannen en vrouwen voeren hierbij hun eigen dansbewegingen uit. Meestal zijn ze hierbij gescheiden van elkaar, en soms komen ze op het hoogtepunt van het ritueel bij elkaar. Er wordt ook gedanst om het land te verzorgen, waarbij de ĎDreaming í of het scheppingsverhaal wat bij dat land hoort als begeleiding van die dans gezongen wordt. De Aborigines geloven dat het land waar zij op leven en waar zij van afhankelijk zijn hierdoor vruchtbaar blijft.  

De Aboriginals die in het buitenland dansen of rituelen aan het publiek laten zien, moeten eerst toestemming vragen aan hun mentor. Zoín mentor is een ouder familielid, die brengt de dansen en rituelen over op de kinderen, als die vinden dat jij toe bent aan een bepaald ritueel of een bepaalde dans, dan wordt deze geleerd, en mag je deze dans of het ritueel uitvoeren.

Ook leren de kinderen op zeer jonge leeftijd dieren te herkennen en te imiteren, zodat zij weten hoe een dier beweegt, leeft en eet. Later kunnen zij dit gebruiken bij de jacht.

Iedere Aboriginal heeft een eigen serie van totems, een dier / plant / natuurverschijnsel dat bij hem of haar past. Bijvoorbeeld een emoe, kangaroe, kraanvogel, hagedis, slang etc Maar het kan ook een ster zijn of de Oostwind passaat.. De dieren zie je ook weer terug in hun dansen en imitaties.  

Er zijn heel veel stammen Aborigines in AustraliŽ, deze stammen hebben ieder weer andere dansen en rituelen Voor de ontdekking van de blanken waren er zeker meer dan 300 verschillende taalgroepen. Woon je bij de oceaan, dan heb je met een andere omgeving en andere dieren te maken, dan in het binnenland. Dan zijn de vissen en alles wat in het rond het water leeft natuurlijk belangrijker. In de bush dans je de dieren van de bush, zoals de slang, brolga of de krokodil, en in de woestijn dans je de dieren van de woestijn zoals de kangaroo, de emu of de rode mier.

Bekijk een Video van Gavin Ware die danst in het Rijksmuseum voor Volkenkunde, Leiden ( 18 oktober 2005)

 

Klik hier voor een toeristische kaart van Australie met details van elke staat

 

     Informatie over Stichting Dreamweb in flash  

Klik hier voor een virtuele tentoonstelling over Emily in flash  

Klik op de foto om te vergroten


Uluru, Ayers Rock
Een van de meest heilige 'droomtijd' plaatsen van de aborigines


Een kleine Lizard
Veel dieren in Australie lijken direct uit de prehistorie te komen


Spinifex gras
Spinifex komt vooral voor in de woestijn, de aborigines kunnen er een soort hars uithalen waarmee bijvoorbeeld speerpunten op speren gelijmd kunnen worden. Ook verschuilen kleine dieren zich vaak onder de spinifex waarop gejaagd wordt. Bij vuur komen ze er onder uit.

 

lees een special over de Stolen Generation

 

klik hier voor het artikel in de BRES van Lucien Lecarme over Aboriginal Kunst en cultuur

klik hier voor het artikel in de Down Under van Lucien Lecarme over Aboriginal Community Hermansberg en Albert Namatjira

Dreamweb maakte in samenwerking met de St. Volkenkundige collectie Nederland de virtuele expo : Schoonheid en dood bij de Tiwi. Meer....